‘Küçük bir kedi, üstün bir sanat eseri, şaheserdir’ Leonardo Da Vinci

Yürüyüşleri podyumlarda taklit edilen, gözleri makyajlarla benzetilmeye çalışılan, güzelliği binlerce yıldır dillere destan, estetik ve tasarım harikası kedilerin ağızlarının içi, birçok evcil hayvan sahibi için bir gizemdir.

Kedilerin Dişleri Hakkındaki Önemli Gerçekleri 6 Maddede Özetleyecek Olursak;

1. Kedimizin ağzı onun genel sağlığına açılan bir penceredir

Kedilerimizin diş bakımlarını düzenli olarak yapmak, onların sağlık ve zindeliklerini korumak için hayati önem taşımaktadır.

2. İnsan dişleri ile kedi dişleri arasında birçok benzerlik vardır

Hem insanlar hem de kediler difiyodont canlılardır. Difiyodont, süt dişi ve kalıcı diş olmak üzere art arda iki diş seti olan canlı anlamına gelir. Kedinin diş zaman çizelgesi, insanınkinden çok daha hızlıdır. Kedilerin süt dişleri yaklaşık 2 haftalık olduklarında görünür olmaya başlar. Sonrasında, kalıcı dişlere yer açmak için yaklaşık 3 ayda düşerler. Düzenli bakım yapılırsa, bir kedinin kalıcı dişleri tüm yaşamları boyunca sağlıklı kalır.

BONUS GERÇEK:

Kedilerin 26 süt dişi, 30 kalıcı dişi,

İnsanların 20 süt dişi, 32 kalıcı dişi

Köpeklerin 28 süt dişi, 42 kalıcı dişi vardır.

3.Kedilerin dişleri avcılığa uygun bir şekilde tasarlanmıştır

Kedinizin dişleri, bir orman kedisi gibi avını kesebilecek ve yırtabilecek özelliktedir.

Kediler besini çiğneyerek, kimyasal sindirim ve öğütme işlemi hiç yapmadan yutarlar. Kedilerde kesici, köpek ve küçük azı ve azı dişi olmak üzere 4 çeşit diş vardır.

Kesici Dişler (12): Kedilerin yiyeceklerini tutmaları ve kendilerini tımar etmeleri için tasarlanmıştır.

Köpek Dişleri (4):  Kedilerin avlarını hızlı bir şekilde öldürmeleri ve yiyeceklerini kavramaları için tasarlanmıştır.

Küçük Azı Dişleri (10) ve Azı Dişleri (4): Yiyecekleri çiğnemek, et ve kemikleri yutmadan önce daha küçük parçalara ayırmak ve ezmek için kullanılır.

4.Kedilerde de insanlarda olduğu gibi çeşitli diş hastalıkları görülür

Vahşi doğada, kedilerin yakalama, öldürme, çiğneme ve canlı av yeme süreci vahşi kedilere doğal diş bakımı sağlar. Avın kas lifleri ve kemikleri kedinin diş plağından kurtulmasına yardımcı olur, diş ve diş eti sağlığını iyileştirir.

Çoğu kedi sahibi, kedilerinin diş hastalıklarına ve diğer yaygın ağız problemlerine karşı bağışıklığı olduğunu düşünür, oysa doğadaki gibi beslenme imkânı bulamayan evcil kedilerimiz, birçok ağız ve diş eti problemi yaşamaktadır.

Kediler, ağrılı ağız ülserlerine, çeşitli diş ve diş eti hastalıklarına oldukça yatkın olmakla birlikte ağrıyı gizlemede çok başarılıdırlar.

5.Kedilerde tartar oluşumu yaygın, diş çürümesi nadir olarak görülür

İnsan dişlerinden farklı olarak diş çürümesi kedilerde ender olarak rastlanan, tartar oluşumu ise çok yaygın görülen rahatsızlıklardandır.

Tartar, besin artıklarının salya ve ağızdaki bakterilerle karışarak oluşturduğu sert tabakadır. Tartar dişe yerleşince, temizlenmediği takdirde hızla ilerleyip sertleşerek tabaka haline gelir. Düzenli fırçalanan dişlerde, tartar kolayca atılabilir. Ağız bakımı yapılmadığı takdirde tartar, dişeti çekilmesine, apse oluşumuna, ağız kokusuna, huzursuzluk ve iştah kaybına yol açar, hatta ilerlediği durumlarda kan, kalp, sinir enfeksiyonlarına sebep olur.

Kedinizin diş etleri kızarık ise, ağzından salya akıyorsa, ağzı kokuyorsa, ya da ağzından bir şey çıkarmaya çalışır gibi hareketler yapıyorsa, en kısa zamanda veteriner hekiminize başvurmanızda fayda vardır.

6.Kedilerde ağız fırçalama rutinine bebeklikten itibaren başlanmalıdır

Çocuklarda olduğu gibi kedilerde de diş fırçalama rutinine olabildiğince erken başlamak kedinin dişlerinin fırçalanmasına alışabilmesi için ve diş sağlığı için oldukça önemlidir.

Kedimin dişlerini nasıl bir diş fırçası ve diş macunuyla fırçalamalıyım?

Kediniz için ekstra yumuşak kıllı bebek diş fırçası veya kediler için özel olarak tasarlanmış diş fırçasıyla beraber, yine kediler için tasarlanmış, toksik kimyasallar barındırmayan, yutulması tehlike içermeyen diş macunu tedarik edin.

Kedimin dişlerini nasıl fırçalamalıyım?

1. Kedinizle oturun ve yüzünü, yanaklarını ve ağız çevresini ovun.
  2. Parmağınızı ton balığı suyuna veya tavuk suyuna batırın ve kedinizin parmağınızı yalamasına izin verin.
  3. Parmağınızı kedinizin diş etlerine hafifçe sürtün. Evcil hayvan diş macununu parmağınıza koyun ve kedinizin yalamasına izin verin, ardından kedinizin diş etlerine de sürün.
  4. Diş macununu bir diş fırçasının üzerine koyun ve birkaç dişi çok nazikçe fırçalayın.
  5. Dişlerinin önünü ortaya çıkarmak için kedinizin dudaklarını kaldırın. Kediniz buna izin vermiyorsa, dişlerini yumuşakça fırçalamaya devam edin.
  6. Arada kedinizle kucaklaşma molaları verin.
  7. Kedinizi her seferinde biraz daha uzun süre diş fırçalamaya alıştırmaya çalışın.
  8. Kedinizin dişlerini fırçalayamadığınız durumlarda, kediniz için tasarlanmış ağız bakım spreyi veya alternatif ürünler kullanmayı deneyin.

VETUGEN Kedi & Köpek Diş Macunu ve Ağız Bakım Spreyi; florür, paraben, SLS, triklosan, titanyum dioksit gibi toksik kimyasallar, renklendirici ve tatlandırıcı içermemektedir. Kedilerin tadını sevmesi için yapay tatlandırıcılar yerine sakinleştirici özelliği olan ‘‘Kediotu Özü’ kullanılmıştır. Türkiye Endemik Bitkisi ‘Mersin Özü’, ‘Ekinezya Özü’, ‘Çilek Özü’, ‘Kekik Özü’ ve ‘Propolis’ten oluşan aktif bileşenleri %100 doğaldır. Kedi ve köpeklerin tadını sevmesi için yapay tatlandırıcılar yerine sakinleştirici özelliği olan ‘‘Kediotu Özü’ kullanılmıştır.

Kaynaklar: